You are here

ΚΑΤΟΧΥΡΩΣΗ ΟΝΟΜΑΤΟΣ

Η κατοχύρωση ονόματος ή κατοχύρωση ονομασίας ή εμπορικού σήματος μίας επιχείρησης στην Ελλάδα γίνεται στην Γενική Γραμματεία Εμπορίου του Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας. Σε Ευρωπαϊκό επίπεδο γίνεται από την αντίστοιχη υπηρεσία της ΕΕ που ονομάζεται OHIM ενώ διεθνώς ένα σήμα κατοχυρώνεται στην WIPO. Αντίθετα, η κατοχύρωση ονόματος ιστοτόπου (domain name) στην Ελλάδα γίνεται από την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνίων και Ταχυδρομίων (ΕΕΤΤ) του Υπουργείου Επικοινωνίων και Μεταφορών. Τα διακριτικά γνωρίσματα μίας επιχείρησης είναι συνήθως τρία, η επωνυμία της, που διακρίνει τον φορέα της επιχείρησης, ο διακριτικός της τίτλος, που διακρίνει την ίδια την επιχείρηση και το εμπορικό σήμα, που διακρίνει τα προϊόντα/υπηρεσίες μίας επιχείρησης. Συνήθης πρακτική των ελληνικών επιχειρήσεων είναι να ταυτίζεται η επωνυμία ή ο διακριτικός τίτλος μίας επιχείρησης με το εμπορικό της σήμα. Ένα όνομα (επωνυμία ή διακριτικός τίτλος) μίας επιχείρησης, όταν καθίσταται εμπορικό σήμα, δηλαδή διακριτικό γνώρισμα των προσφερόμενων προϊόντων ή υπηρεσιών, επιτελεί τις ακόλουθες τρεις βασικές λειτουργίες:

  1. Προσδιορίζει την προέλευση των προσφερόμενων προϊόντων/υπηρεσιών από τη συγκεκριμένη επιχείρηση που έχει το όνομα. Δημιουργεί δηλαδή τον απαραίτητο δεσμό ανάμεσα στα προσφερόμενα προϊόντα και την επιχείρηση.
  2. Εγγυάται για την ποιότητα των προσφερόμενων προϊόντων ή υπηρεσιών. Το όνομα μίας επιχείρησης, όταν καθίσταται εμπορικό σήμα, εγγυάται ένα ορισμένο επίπεδο ποιότητας των προϊόντων ή υπηρεσιών που διακρίνει. Πολλές φορές μάλιστα η εγγυητική αυτή λειτουργία είναι πιο κρίσιμη από την λειτουργία προέλευσης, καθώς το καταναλωτικό κοινό ενδιαφέρεται περισσότερο για την ποιότητα που συνοδεύει ένα όνομα από την προέλευσή του από συγκεκριμένη επιχείρηση.
  3. Διαφημίζει την επιχείρηση και τα προσφερόμενα προϊόντα/υπηρεσίες της επιχείρησης σαν ένα αυτοδύναμο διαφημιστικό όπλο προσέλκυσης πελατείας, ειδικότερα εάν έχει πρωτοτυπία και εκφραστική δύναμη.

Η κατοχύρωση του ονόματος μίας επιχείρησης είναι ιδιαιτέρως κρίσιμη για μία επιχείρηση, προκειμένου να την αναγνωρίσει το καταναλωτικό κοινό και να αποσοβηθεί ο κίνδυνος να εκλάβει μία διαφορετική επιχείρηση ως την επιθυμητή ή να αγοράσει άλλα προϊόντα απ’ αυτά που επιζητούσε. Διαφορετικά θα ήταν εξαιρετικά δυσχερής η ανώνυμη διακίνηση προϊόντων ή υπηρεσιών στην αγορά, αφού τα τελευταία δεν θα δημιουργούσαν στο μυαλό του καταναλωτή κανένα συσχετισμό ως προς την επιχείρηση από την οποία προέρχονται και ως προς την προσφερόμενη ποιότητα. Συνεπώς η χρησιμοποίηση από μία επιχείρηση ενός σήματος σε εθνικό επίπεδο στη διάθεση ενός προϊόντος συντελεί εν τέλει και στην εύρυθμη λειτουργία της εγχώριας αγοράς. Κατ’ επέκταση η χρησιμοποίηση ενός κοινοτικού σήματος συντελεί στην εύρυθμη λειτουργία της εσωτερικής αγοράς της Ευρωπαϊκής Κοινότητας.  

Επικοινωνήστε μαζί μας